روش های تامین گرمایش استخر در فصل سرما

 

آخرین روز های تابستان 1401را پشت سر می گذاریم و تقویم از فرا رسیدن نیمه سرد سال خبر می دهد. رفته رفته لباس های خنک نخی و رنگارنگ تابستانی جای خود را به لباس های پشمی و گرم و نرم می دهند. به سرعت یک چشم بر هم زدن کولر های آبی و گازی نیز جای خود را به بخاری، فن کویل، رادیاتور و … می دهند. با فرا رسیدن فصل سرما ممکن است برخی از تفریحات مخصوص تابستان برای ما محدود شود مانند بسیاری از ورزش ها و تفریحات آبی.

گرم کردن آب استخر

اگر شما هم صاحب استخر هستید و شنا کردن در آن برای شما از تفریحات مهم آخر هر هفته به شمار می رود، باید مسئله تامین گرمایش استخر در فصل های سرد سال را در اولویت امور خود قرار دهید. در این صورت کاربری استخر شما در فصل های سرد سال نیز به پایان نمی رسد و به قوت خود باقی می ماند و شما می توانید از شنا کردن در هوای خنک، لذت کامل را ببرید. در فصل زمستان شما باید علاوه بر افزایش دما از هدر رفت گرمای آب استخر نیز جلوگیری کنید. برای گرم کردن آب استخر نیازی به نگرانی نیست چرا که روش های زیادی در این خصوص وجود دارد. از جمله روش های کاربردی برای تامین گرمایش استخر در فصل های سرد سال می توان به مواردی از جمله استفاده از کاورهای خورشیدی، دیگ های بخار، هیتر استخر، پمپ‌های گرمکن و … اشاره داشت که در ادامه به توضیح درباره هر کدام از این روش ها پرداخته ایم. در این مقاله از دیجی استخر کالا برای آشنایی با روش های تامین گرمایش استخر در فصول سرد سال، با ما همراه باشید.

 

استفاده از کاور یا روکش حبابدار استخر

اولین و بهترین راه برای تامین گرمایش استخر در فصول سرد سال ، ایجاد مانعی برای هدر رفت گرمای آب است. شما به راحتی می توانید با ایجاد پوششی برای استخر خود، گرما را حفظ کرده و به طرز قابل توجهی مانع از تبخیر شدن آب شوید. استفاده از کاور حبابدار استخری حتی در صورت استفاده شما از سیستم های گرمایشی نیز لازم و ضروری است؛ زیرا در این صورت شما باعث حفظ گرمای موجود درون آب خواهید شد. در واقع یک کاور حبابدار استخر ،اجازه ورود حرارت خورشید و گرمای بیشتری را به درون استخر شما می‌دهد.

 

گرمکن خورشیدی

مکانیزمی است که از انرژی خورشید برای گرم کردن آب استخر شما در فصول سرد سال استفاده می کند. عملکرد این دستگاه همچون آب گرمکن های خورشیدی است و از لوله های نازک که اغلب از پلاستیک های سیاه رنگ درست شده اند، ساخته می شود. آب به داخل گرمکن خورشیدی پمپاژ می گردد و انرژی و گرمای خورشید را به آب استخر شما می بخشد. هر چه نور خورشید و تعداد روز های آفتابی در جایی که زندگی می کنید بیشتر باشد، گرمکن خورشیدی عملکرد بهتری در تامین گرمایش استخر شما خواهد داشت. استفاده از یک پوشش خورشیدی علاوه بر گرم کن، بسیار می تواند موثر باشد. از آنجایی که به تعداد معینی از ساعات نور خورشید در یک روز محدود هستید، باید تا جایی که می‌توانید از هدر رفت گرما جلوگیری کنید. طبیعتا این نوع از گرمکن ها برای مناطقی با هوای سرد، کاربردی نخواهند بود. علاوه بر آن کارایی این دستگاه با باد پایین می آید. در صورت زندگی در مناطقی با شرایط آب و هوایی نامناسب و دارای باد زیاد و سرد، بهتر است از روش های دیگر برای گرم کردن آب استخر خود استفاده نمایید.

روش های گرم کردن آب استخر در فصل زمستان

به طور کلی می توان آب استخر را در فصول سرد سال مانند زمستان، به روش های مختلفی گرم کرد. در ادامه برای آشنایی با رایج ترین روش های گرم کردن آب استخر با ما همراه باشید.

استخرهای زمستانی

گرم کردن آب استخر به وسیله آبگرمکن صنعتی

آبگرمکن های صنعتی در بازار مدل های مختلفی دارند و به وسیله شرکت های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند. قسمت های مختلف این آبگرمکن شامل عدسی ها، مشعل ها، کوره و دودکش است. روش گرم کردن آب در هر کدام از دستگاه های آبگرمکن صنعتی یکسان نیست؛ بلکه در مدل های مختلف آن با یکدیگر تفاوت دارد. آبگرمکن های صنعتی در دو مدل ایستاده و خوابیده در بازار موجود هستند. در مکان هایی که نیاز به آب گرم، زیاد است از آبگرمکن هایی با فضای ذخیره سازی آب به میزان زیاد استفاده می کنند. از جمله این مکان ها می توان به حمام های عمومی، کاروان ها، صنایع تولید و… اشاره داشت. شباهت آبگرمکن صنعتی با آبگرمکن خانگی بسیار زیاد است و به دو وسیله تماس مستقیم شعله به جداره های مخزن آب و تماس غیر مستقیم شعله، آب را گرم می کند. تماس مستقیم حرارت باعث افزایش راندمان و سرعت عملکرد آبگرمکن می شود. از آبگرمکن صنعتی در مناطق مختلف می توان استفاده کرد زیرا قابلیت کار با انواع مشعل گازوئیلی، مشعل گازی، مشعل دوگانه سوز و حتی مشعل های بدون فن یا اتمسفریک را دارند. آبگرمکن های صنعتی به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم آب را گرم می کنند. در روش مستقیم روند کار این آبگرمکن ها به این‌گونه است که مشعل اتمسفریک (بدون فن) و یا مشعل دمنده دار (فن دار) به‌صورت مستقیم حرارت را به آب درون یک مخزن یا منبع فلزی قرار گرفته، انتقال می دهد. علاوه بر آن در این روش نیازی به وجود موتورخانه نیست. با این وجود در این روش معایبی از قبیل رسوب گذاری و خوردگی بیشتر و اشغال فضای محیط وجود دارد. از این روش در بیشتر کارخانه ها برای گرم کردن آب استفاده می شود. در ساختمان های اداری و آپارتمان ها به دلیل وجود موتورخانه مرکزی از روش غیر مستقیم برای گرم کردن آب استفاده می کنند. در روش غیر مستقیم، گرم کردن آب بدین گونه است که آب مصرفی توسط یک سیال آب به وسیله حرارت کوره احتراق، حرارت را جذب کرده و سپس حرارت جذب شده را به آب درون مخزن در موتورخانه انتقال می دهد.

ویژگی ها و کاربرد های آبگرمکن صنعتی

آبگرمکن های صنعتی از جنس ورق گالوانیزه گرم و لوله آتشخوار هستند. با توجه به نیاز و کارکردی که قرار است داشته باشند نیز به ۲ صورت عمودی و افقی، دسته بندی و ساخته می شوند. آبگرمکن های صنعتی در دسته تأمین آبگرم مستقیم قرار می گیرند که آن ها را جهت مصرف بالای آبگرم به صورت سفارشی می سازند و به همین خاطر است که محبوبیت زیادی در بین واحد های صنعتی همچون رستوران های بزرگ ، آشپزخانه ها، کارخانه های تولیدی ، حمام های عمومی ،کارواش ها و کارگاها … پیدا کرده‌اند.

گرم کردن آب استخر به وسیله دیگ چدنی و دیگ فولادی

در ایران به دلیل وجود انرژی های تجدید پذیر و فسیلی، روش هایی که از این طریق سوخت خود را تامین می کنند، بسیار زیاد است. به عنوان مثال زمانی استفاده از دیگ های بخار در موتورخانه ها برای تامین گرمایش آب خانه مورد استفاده قرار می گرفت. علاوه بر آن شما می توانید با داشتن یک موتورخانه و دیگ بخار، هم برای گرم کردن آب منزل و هم استخر شنا، استفاده نمایید. مزیت این دیگ ها پایین بودن هزینه نگهداری و خرابی دیگ بخار است. معروف ترین نوع دیگ های بخار به ۲ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از دیگ چدنی و دیگ فولادی. در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت:

دیگ چدنی آب گرم

بدنه دیگ آب گرم از چدن خاکستری است. با توجه به ظرفیت مورد نظر، دیگ های آب گرم چدنی به صورت پره ای ساخته می شوند و به همین نسبت تعداد پره ها نیز متفاوت است. شعله مشعل در وسط پره ها قرار دارد. پره ها به شکلی طراحی شده است که گازهای حاصل از احتراق از آن ها عبور می کنند و از این طریق انرژی حرارتی به آب درون دیگ منتقل خواهد شد. با توجه به ظرفیت دیگ، تعدادی پره در وسط، یک پره در عقب و یک پره در جلوی هر دیگ قرار دارد. دیگ های آب گرم چدنی از نظر فشار و دما دارای محدودیت هایی هستند و فشار تحمل حد اکثری آن ها ۵ بار است در واقع این دیگ ها برای فشارهای پایین و صنایع کوچک کاربردی هستند زیرا در فشارهای بالاتر، احتمال ترک خوردگی در پره های دیگ وجود دارد. البته با افزایش پره امکان افزایش ظرفیت حرارتی دستگاه در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد. در صورت شکستگی یا خرابی پره ها امکان تعویض آن وجود دارد و هیچ صدمه ای به دستگاه و ساختار آن وارد نمی شود و این دقیقا مهم ترین مزیت دیگ چدنی است. قیمت ارزان نسبت به دیگ فولادی و حمل و نقل آسان آن از دیگر مزیت های دیگ چدنی محسوب می شود.

 دیگ فولادی آب گرم

این نوع دیگ از ورق فولادی آلیاژی آتشخوار تشکیل شده و به صورت یکپارچه در کارخانه تولید می شود. به طور کلی دیگ های فولادی به ۲ دسته‌ی لوله آبی و لوله آتشی تقسیم می شوند. نوع لوله آبی آن برای کاربری با فشار های بالا مانند نیروگاه ها است و نوع لوله آتشی آن در تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. دیگ فولادی آب گرم شامل بدنه دیگ، کوره، لوله ها، اتصال دودکش، شاسی، عایق دودکش، شیر اطمینان، شیر تخلیه و صفحات نگهدارنده لوله ها می شود. طول عمر بالا، قابلیت تحمل شوک های حرارتی بالا، قابلیت تطبیق خود با هر نوع سوخت و ظرفیت نامحدود، از دیگر مزیت های دیگ فولادی آب گرم به شمار می رود.

استخر در زمستان

هیت پمپ

ساختار پمپ حرارتی همانند یک سیستم تراکمی تبرید است. تنها تفاوت آن شیر چهار راهه خصوصی آن است که متناسب با فصل، جهت جریان مبرد را معکوس می کند. سیستم پمپ حرارتی یا هیت پمپ یک سیکل تبرید است که می تواند با کنترل ویژه ، حرارت را به سمت دل خواه منتقل کند. این سیستم متناسب با کشور هایی است که قیمت برق در آن ها به مراتب ارزان تر از سوخت های فسیلی است. با استفاده از هیت پمپ می توان آب گرم را به سرد یا هوای گرم را به سرد، با توجه به فصول مختلف تغییر داد. از مزیت های هیت پمپ می توان به کاهش آلودگی هوا و ایمنی بالا به دلیل عدم استفاده از سوخت فسیلی اشاره کرد. هیت پمپ یا پمپ حرارتی ایمکس از جمله محصولات شناخته شده در بازار تاسیسات است. برند ایمکس با ارائه گارانتی معتبر این اطمینان خاطر را برای مشتریان خود به وجود می آورد که با انتخاب محصولات این برند، تجربه یک خرید مطمئن در انتظار آن هاست. البته لازم است بدانید که استفاده از این وسیله به دلیل ظرفیت حرارتی پایین توصیه نمی‌شود و می توان جایگزین های مناسب تر و کاربردی تری را انتخاب و تهیه کرد. البته انتخاب این محصول نیز در هر صورت به شرایط آب و هوایی منطقه سکونت شما نیز بستگی دارد.

استفاده از هیتر برقی و گازی مخصوص استخر

یک گرمکن از انرژی برق برای ایجاد جرقه و شعله استفاده می کند. استفاده از هیتر سریع ترین روش برای گرم کردن آب استخر شما می تواند باشد. یک هیتر معمولا گاز طبیعی یا پروپان را می سوزاند تا آب استخر را گرم کند. هیتر در تمام مناطق آب و هوایی و دما ها قابلیت استفاده را به خوبی دارد و بسیار کاربردی است. اگر شما از یک هیتر کوچک برای گرم کردن آب استخر خود استفاده کنید، نیاز به فعال سازی آن به مدت دو بار در روز را دارید و دیگر احتیاجی به هیتر بزرگ تر نخواهید داشت. تنها مزیت استفاده از هیتر بزرگ تر مدت زمانی است که دستگاه صرف می کند تا آب را گرم کند و سعی دارد که مدت زمان این روند بسیار کوتاه و سریع تر باشد. دو مدل از مهم ترین هیتر های موجود در بازار هیتر برقی و هیتر گازی است که در ادامه مطلب به توضیح استفاده از هر کدام برای تامین گرمایش استخر به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

هیتر برقی استخری

هیتر برقی یا الکتریکی برای ایجاد گرما از جریان های الکتریکی استفاده می کند و به دلیل استفاده زیاد این هیتر از نیروی برق، برای گرم کردن استخر های کوچک و استخر های درمانی کوچک از این دستگاه استفاده می شود. از مزیت های هیتر برقی می توان به طول عمر بالا، سازگار بودن با محیط زیست، قیمت ارزان نسبت به دیگر انواع هیتر ها اشاره داشت. روش کار هیتر های حرارتی برقی برای استخر ها از طریق انتقال گرما از محیط و کشیدن آن به داخل آب استخر است.

هیتر گازی استخری

گرمکن استخر گازی نیز در روند فعالیت خود گاز طبیعی را در محفظه احتراق می سوزاند. این دستگاه برای گرم کردن نیازی به نور خورشید یا درجه حرارت هوا ندارد که همین مسئله آن را برای افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، محبوب تر کرده است. از مزیت های استفاده از این هیتر گازی می توان به پایین بودن هزینه نصب و نگهداری، گرم کردن سریع آب، عدم نیاز به نور خورشید و هوای گرم اشاره داشت.

پکیج گرمایشی استخر امرالد

استفاده از پکیج های گرمایشی استخر نیز یکی دیگر از روش های گرم کردن آب استخر در فصول سرد سال است. پکیج گرمایشی استخر امرالد نیز با بهره مندی از بهترین تجهیزات روز دنیا در ساختار داخلی خود، یک انتخاب عالی، بهینه و همچنین بسیار مناسب برای گرم کردن آب استخر به شمار می رود. این دسته از محصصولات امرالد از ضریب اطمینان بسیار بالایی برخوردار است و به گونه ای طراحی شده است که عملیات نصب و راه اندازی آن ها در سریع ترین زمان ممکن و آسان ترین حالت توسط تکنسین و نصاب های امرتات به سادگی انجام شود.

 

گرمایش آب استخر با استفاده از پکیج زمینی

یکی از مناسب ترین روش ها برای تامین گرمایش استخر ها در فصول سرد سال، استفاده از پکیج زمینی از معتبر ترین برندها است. از این پکیج ها هم برای استخر های خانگی و هم برای استخرهای عمومی استفاده می‌شود. به دلیل نیاز استخر ها به سیستم گرمایشی قوی و این که باید آب استخر را در مدت زمان کوتاهی گرم کنند، استفاده ازپکیج های زمینی بسیار کاربردی در این زمینه محسوب می شوند. میان مهم ترین کاربرد های پکیج زمینی استخری می توان به گرم کردن آب استخر تا درجه استاندارد، گرم کردن محیط استخر در فصول سرد سال، تامین آب گرم برای جکوزی تا دمای استاندارد، تولید آب گرم برای قسمت های مختلف استخر از قبیل سرویس ها و دوش های آب گرم و … اشاره داشت. پکیج های زمینی استخری نسبت به موتورخانه های قدیمی فضای کمتری را اشغال می کنند و مصرف سوخت کم تر و بازدهی بیشتری دارند. در زمان خرید پکیج زمینی برای استخر، مهم ترین فاکتور توجه به نوع کاربری پکیج زمینی و قدرت حرارتی آن است. در ادامه قبا ۳ برند مطرح تولید کننده پکیج زمینی آشنا خواهید شد.

 

پکیچ ایران رادیاتور

شرکت ایران رادیاتور یکی از معتبر ترین تولید کنندگان داخلی پکیج های زمینی و دیواری است که محصولات آن، علی الخصوص پکیج های زمینی این برند ، با نازل ترین قیمت در بازار تاسیسات ایران به فروش می رسد. یکی از مهم ترین نکات محصولات این برند نیز خدمات پس از فروش گسترده آن در سراسر کشور است. گارانتی معتبر ۲۴ ماهه شرکت ایران رادیاتور از مهم ترین دلایل محبوبیت محصولات این برند میان مشتریان است.

 

 

پکیج شوفاژکار

محصولات شرکت صنعتی شوفاژکار از جمله با کیفیت ترین محصولات تولید داخلی در بازار تجهیزات تاسیساتی ایران به شمار می رود. جنس پکیج های زمینی شوفاژکار از چدن است و این محصولات با ۱۰ سال گارانتی دیگ چدن و گارانتی ۲ ساله قطعات به بازار تاسیسات عرضه می شود. خدمات پس از فروش ۱۰ ساله این شرکت صنعتی برای محصولات برند خود نیز از جمله دلایل محوبیت این برند میان مشتریان به شمار می رود.

 

پکیج زمینی شوفاژکار

پکیج کالورپک

پکیج زمینی کالورپک در اصل یک سری جدید از پکیج های زمینی شرکت آذران صنعت امرتات است که با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا طراحی، تولید و به بازار عرضه می شود. این محصول از جمله با کیفیت ترین محصولات بازار تاسیسات ایران به شمار می رود و دلیل این کیفیت نیز طراحی و ساخت محصولات زیر نظر عالی ترین متخصص های ایرانی است. پکیج زمینی کالورپک تحت لیسانس peremonti ایتالیا است و طبق آخرین استاندارد های روز جهانی روانه بازار می شود. خدمات پس از فروش معتبر و سرعت بالای تحویل کالا از جمله مهم ترین دلایل محبوبیت این برند به حساب می آید.

 

پکیج زمینی کالورپک

در آخر

تا زمستان تقویم از راه نرسیده است، برای تامین گرمایش استخر خود اقدام کنید. در انتها امیدواریم که این مقاله از باماتجهیزات برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. در ضمن شما به راحتی می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در جهت دریافت راهنمایی برای تامین گرمایش استخر خود با شماره 09357001380 تماس بگیرید تا کارشناسان ما برای یک خرید فوق العاده بهترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: Life hacker