انواع سقف متحرک استخر – پوشش یا کاور استخر

تاریخچه ساخت سقف متحرک

شاید شما هم فکر کنید سقف های متحرک امروزی  ایده ای جدید و متفاوت می باشد اما لازم است بدانید که بر خلاف آنچه در رابطه با  سقف های متحرک می دانید، این نوع پوشش سال هاست که در حال استفاده در شکل های متفاوت می باشد و هر بار در چرخه تکامل شکلی جدید و زیبا تر به خود گرفته است به طوری که امروزه طرفداران خاص خود را دارد.

با نگاهی سطحی به این پوشش میبینیم که در گذشته این پوشش با نام هایی دیگری همچون سایبان مورد مصرف قرار می گرفته به گونه ای که  مردم مصر باستان برای محافظت از خود و اجناسشان در برابر تابش شدید آفتاب هنگام کار در سر در مغازه های خود از سایبان ها استفاده می نمودند ، اما در گذشته جنس این  سایبان ها معمولا از حصیر یا پارچه کتان بود و اسکلت مربوطه به آن از الوار یا ریسمان ساخته می گردید .

تکامل صنعتی این پوشش از اوایل قرن نوزدهم   شروع شد و تغییرات چشمگیری در جنس و نوع ساخت و پرداخت آن ایجاد گردید و طرفداران زیادی را در حوزه های مختلف همچون کشتی های بخاری ، سازندگان آسیاب ها و بادبان ها را به  خود جلب کرد ، مراحل تکامل این سایبان ها تا به امروز همچنان ادامه دارد.

 

طراحی، تولید و اجرای سقف متحرک استخر اتومات با ریموت کنترلی 

سقف متحرک برقی استخر گرمای دلپذیر تابستان و فضای محفوظ در زمستان را برای شما در دسترس می‌گذارد. همچنین می‌توانید با استفاده از سقف متحرک استخر، از امنیت خود هنگام شنا در استخر، اطمینان کامل داشته باشید. در این نوشتار به معرفی انواع سقف متحرک و نحوه طراحی و اجرای آن می‌پردازیم.

چرا باید از پوشش متحرک استخر استفاده شود؟

استخرهای روباز را نمی‌توان در طول سال به صورت مداوم استفاده کرد؛ زیرا با تغییرات شرایط جوی و نفوذ گرد و خاک، استفاده از استخر کار دشواری خواهد بود. مسئله دیگر نیز، اشراف خانه‌های اطراف خواهد بود. برای پاسخ به به این سوال که استخر روباز بهتر است یا پوشیده، باید بگوییم که هرکدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. پس بهترین ایده استفاده از پوشش متحرک استخر خواهد بود تا هر زمان که بخواهید، استخر خود را به شکل روباز یا پوشیده در بیارید.

امروزه فرهنگ آپارتمان نشینی باعث شده تا دیگر مانند دهه‌های گذشته در حریم شخصی خانه‌های ویلایی، حس آرامش و امنیت از شما گرفته نشود. به همین دلیل به سادگی نمی‌توان در خانه‌های ویلایی از استخرهای روباز استفاده کرد. بنابراین با بهره گیری از پوشش متحرک استخر در خانه‌های ویلایی می‌توان سقفی متناسب با دوار پوششی از پلی کربنات تهیه نمود تا از استخر جدید خود بهره لازم را ببرید.

چرا باید از پوشش متحرک استخر استفاده شود؟

پس اگر تصمیم دارید تا با آرامش بیشتری از امکانات رفاهی منزل خود استفاده کنید، بهتر است از این مدل سازه‌های مدرن بهره ببرید. شما قادر هستید تا این نوع پوشش‌ها را به صورت متحرک یا ثابت ایجاد کنید و فصول متنوع از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مزیت استفاده از سقف متحرک برای استخر

هر چقدر که از شهرها دور شوید و از برج‌ها و آسمان خراش‌ها فاصله بگیرید، باز هم ممکن است محوطه منزل شما در دید همسایه‌ها باشد. امروزه اکثر افراد به همین دلیل اقدام به سرپوشیده کردن استخر خود می‌کنند. البته به کمک سقف متحرک اتوماتیک استخر، می‌توان در پاییز و زمستان هم از استخر لذت برد.

یکی از دلایل استفاده از سقف متحرک برای استخر، جلوگیری از آلوده شدن آب و فضای استخر با گرد و خاک، حشرات موذی و دیگر عوامل محیطی می‌باشد. سقف متحرک پارچه ای استخر، گزینه خوبی برای این دسته از افراد است.

انواع سقف متحرک استخر روباز

سقف‌های متحرک استخر بنا به استفاده و میزان بودجه، می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. حتی می‌توانند اغلب طراحی‌های ساده و متریال کم هزینه‌ای مانند پارچه داشته باشند. طبق سلیقه و هدف شما از خرید سقف متحرک برای استخر، انواع گوناگونی از سقف متحرک استخر معرفی می‌شوند. سقف متحرک با سنسور باران از جمله این موارد است. در این بخش سقف‌های متحرک استخر را بر حسب متریال آن‌ها دسته بندی و معرفی کرده‌ایم.

 

سقف متحرک پلی کربنات

سقف متحرک شیشه ای

سقف متحرک شیشه ای استخر نوعی از سبک‌های طراحی سقف متحرک کلاسیک محسوب می‌شوند. این سازه بسیار سنگین و لوکس می‌باشد. اما از طرفی بسیار شفاف می‌باشد؛ این موضوع باعث می‌شود، شما همچنان به اطراف استخر خود و منظره آن دید کامل داشته باشید. معمولا سقف متحرک شیشه ای استخر پرهزینه و حساس هنگام نصب می‌باشد. سقف تلسکوپی و پنجره شیشه گیوتینی از جمله رایج‌ترین پوشش‌های استخر است.

سقف متحرک پلی کربنات

سقف متحرک پلی کربنات استخر یک گزینه ایده آل برای سرپوشیده شدن استخر شما می‌باشد. سقف‌های پلی کربنات متریال سبک‌تر و اغلب مقاوم‌تر نیز هستند. اگر هدف شما از قرار دادن سقف متحرک استخر، کاور کردن دید اطرافیان و همسایگان باشد، بهترین گزینه سقف پلی کربنات است.

لازم به ذکر است که سقف‌های متحرک پلی کربنات مقداری مات هستند؛ در نتیجه برای افرادی که منظره اطراف خود را نمی‌خواهند از دست بدهند، مناسب نیست. اما این مدل اقتصادی دست شما را در طراحی و دیزاین باز می‌گذارد. مسلما سازه‌ای سبک، هزینه کمتری نیز برمی‌دارد.

سقف متحرک پارچه ای استخر

پوشش‌های پارچه‌ای استخر معمولا به عنوان سایبان عمل می‌کنند. به این صورت که بخشی از استخر شما را پوشش می‌دهند. در نتیجه از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می‌کنند. همچنین در قطع دید همسایگان به محوطه شما نیز تاثیر خوبی دارند. اما گزینه مناسبی برای حفظ گرما و رطوبت استخر در فصل سرما نیستند.

نکته قابل توجه هنگام خرید سقف متحرک پارچه ای استخر، جنس پارچه آن است. متریال پایه‌ها و نگهدارنده‌های آلومینیومی و فلزی نیز در ماندگاری سقف شما تاثیر دارند. استفاده از آلیاژ‌های ضد زنگ از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی و ساخت سقف متحرک استخر است.

 

انواع سقف متحرک استخر روباز

طراحی و اجرای سقف متحرک استخر

اولین معیار طراحی سقف متحرک استخر، خواسته کارفرما و مشتریان گرامی می‌باشد. با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده، تمامی ایده‌ها در محیط مجازی فضاسازی می‌شوند؛ تا محدوده قابلیت اجرای آن‌ها مشخص شود. سپس بخش‌های مختلف مهندسی سازه مورد بررسی قرا می‌گیرند. این موارد شامل تعداد قطعات متحرک کشویی سقف استخر، قرارگیری ریل‌ها و یا چرخ‌ها و محل نصب در ورودی و خروجی می‌شوند.

 

مواد اولیه سازنده پوشش متحرک استخر

مواد اولیه سازنده پوشش متحرک استخر

همانطور که می‌دانید، پوشش این نوع سقف‌ها به دو صورت متحرک و یا ثابت ارائه می‌شوند. نوع ثابت آن به شکل یک سازه مجزا بر روی استخرها تعبیه می‌شوند که در فصل تابستان لذت استفاده از یک استخر روباز را از شما می‌‎گیرد؛ ولی با استفاده از نوع متحرک، به سبب داشتن دو ریل و یک موتور مختص به خود، در هر زمانی که مایل باشید می‌توانید آن را باز یا بسته کنید.

برای مثال شما با بهره بردن سازه‌های متحرک، می‌توانید تنها با فشردن یک دکمه امر خصوصی نمودن فضای استخر خود را انجام دهید که این کار مزیت‌های زیادی برای شما خواهد داشت.

پوشش متحرک استخر در اصل سازه‌ای است که بدنه و اسکلت اصلی آن از جنس آلومینیوم ساخته شده است و با ورقه‌های پلی کربناتی و شیشه پوشش داده شده است. البته برای اجرای این طرح و تعبیه کردن یک سقف رو باز به شکل پوشش متحرک بر روی استخر، نیاز به فضایی کافی به منظور جاگذاری ریل‌هایی از جنس آلومینیوم و گالوانیزه وجود دارد.

همچنین میزان مقاومت این پوشش‌ها در مقابل شکستگی نیز از آسیب رساندن به شما در حین شنا، جلوگیری خواهد کرد. آستانه مقاومت بالای لایه‌های پلی کربناتی تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد است. علاوه بر آن اگر درجه حرارت به مرز ۴۰ درجه نیز برسد، مواد مصرفی آن هیچ نوع آسیبی نخواهند دید. حتی در طول زمان فرسایش آن در برابر تغییرات آب و هوایی نیز بسیار کم خواهد بود.